Je bent vast benieuwd wat ik lees, dus hierbij mijn 4 favoriete boeken. Let op: dit zijn al wat oudere boeken, maar alle vier zijn ze nog steeds verkrijgbaar in nieuwe edities. Eigenlijk zijn ze gewoon tijdloos 😉

Timothy Ferris
Timothy Ferris – Een werkweek van 4 uur
Eén van de eerste boeken die ik las over de online lifestyle is “Een werkweek van 4 uur” van Timothy Ferris. De meesten van jullie zullen dit boek ook al wel kennen. Ik vond het fascinerend om dit boek te lezen nadat ik net was afgestudeerd. Je bent dan net klaar gestoomd voor 40-urige werkweken en dan kom je tot het inzicht dat dat niet per se hoeft… Timothy laat zien dat je door dingen te automatiseren en delegeren een hoop taken niet zelf hoeft te doen.
Door bijvoorbeeld je salesproces te automatiseren hoef je hier niet veel tijd meer aan kwijt te zijn. Online is alles natuurlijk makkelijker en eenvoudiger te schalen.
Dit boek raad ik nog steeds iedereen aan die ‘iets met online’ wilt doen.
The Lean Startup – Eric Ries

Eric Ries
Mijn tweede ‘echte’ baan was bij Shop2market, een online marketing bedrijf voor de grootste webshops in Nederland. Tijdens die periode leerde ik Bob kennen en samen met hem dook ik in de wereld van startups. Zodoende kwamen we dit boek tegen en die heb ik meerdere keren verslonden. Ik wilde ook dolgraag mijn eigen startup en was continue bezig met nieuwe concepten verzinnen, websites lanceren, domeinen registreren, etc.
De Lean Startup van Eric Ries behandelt een nieuwe benadering van een bedrijf beginnen. Wat centraal staat is de vraag: “wat willen je klanten nou precies?”. Als je dat weet dan kun je beginnen met testen. Door je klanten in een vroeg stadium te betrekken kun je ze opties voorleggen en leer je veel sneller wat wel/niet werkt.
Naast het leren kennen van je klanten is de MVP methode een erg populaire benadering. MVP = Minimal Viable Product, ofwel een product wat net houtje-touwtje in elkaar zit. Hiermee kun je gaan testen of je hypothese werkt. Zoniet, dan kun je je MVP direct aanpassen totdat hij wel klanten en dus geld oplevert. Start snel met ‘iets’ en verbeter dat gaandeweg. Tegenwoordig is dit DE manier om een bedrijf te starten. Hup: gaan en knallen!
Winst.nl – “Succesvol dankzij het internet” – Eelco de Boer
Ook dit boek is alweer wat ouder (2012) maar heeft mij veel geleerd. Wat vooral aan dit boek opvalt is de mooie zwarte kaft, de gouden letters en het rode bladwijzer lintje. Het doet heel luxe en waardevol aan. Ik weet nog dat vrienden dit boek altijd uit de kast pakten uit interesse en dat komt natuurlijk vooral door de looks…

Inhoudelijk beschrijft Eelco perfect hoe het online marketing landschap van toen eruit zag. Door veel voorbeelden te gebruiken, succesverhalen te beschrijven en veel waardevolle informatie te geven was dit echt een top boek. Veel van de methodes die Eelco beschrijft zijn tegenwoordig nog steeds relevant: doe iets met je passie, social media marketing, affiliate marketing, domineer Google, een eigen webwinkel beginnen. Er is eigenlijk helemaal niet zoveel veranderd in 8 jaar tijd…
Goed nieuws: want Eelco heeft in 2020 weer een nieuwe druk gemaakt. Dus een volledig vernieuwde versie is weer verkrijgbaar. Klik op de knop hieronder om hem direct te bestellen.
Handboek Online Marketing – Patrick Petersen

Dit was toch ook echt wel een pareltje in de tijd. Het boek werd zelfs op scholen gebruikt omdat hij zo extreem waardevol is. Hier staat werkelijk alles in als je iets met online marketing wilt doen. Dit boek doet zijn titel dan ook eer aan: Handboek Online Marketing, het is echt een handboek.
Van geschiedenis, cijfers, theorie naar praktische voorbeelden en werkelijk alle typen online marketing uitgelegd. Dit boek bevat alle informatie die je nodig hebt als je meer wilt weten over online marketing. Wat ik zelf heel interessant vond was Patricks manier van uitleggen aan de hand van voorbeelden. Net als in Eelco’s boek worden hier ook talloze voorbeelden gebruikt. Een zeer interessante theorie die ik uit dit boek heb geleerd is oa de innovatie-adoptiecurve van Rogers:

Deze theorie gebruik ik nog steeds regelmatig als ik mensen iets wil uitleggen over innovatie.
Door middel van heel veel voorbeelden en screenshots neemt Patrick je mee in de wereld van online marketing op een laagdrempelige manier. Erg prettig lezen. Patrick Petersen is inmiddels toe aan boek 6 en nummer 7 komt dit jaar uit. Sowieso een aanrader om op de boekenplank te hebben staan, om rustig door te bladeren of als naslagwerk te gebruiken.