Bereken de potentie van je affiliate niche

Wist je dat je globaal een aardige inschatting kunt maken van de potentie van een affiliate niche? Als affiliate is dit natuurlijk fantastisch, want hiermee kun je vooraf al je kansen inschatten en bepalen of de niche winstgevend genoeg is, of niet natuurlijk!

Om de potentie van een niche te berekenen zijn een aantal elementen benodigd. Die bespreek ik hieronder.

Disclaimer: deze rekenmethode is bedacht door mij en wellicht niet waterdicht. Heb je aan- of opmerkingen? Ik hoor ze graag, want dan kunnen we hem samen beter maken!

Ik gebruik deze methode zelf regelmatig en tot nu toe komen de cijfers altijd goed overeen met de werkelijkheid. Ik reken zelf vaak met iets lagere getallen.

Aantal bezoekers (schatting)

De eerste variable om de potentie van een niche te berekenen is het aantal bezoekers (per maand) op jouw affiliate site. Dit is natuurlijk een schatting, maar valt ook aardig globaal te berekenen met goed zoekwoordenonderzoek.

Door zoekwoordenonderzoek uit te voeren en hier sterke content voor te ontwikkelen, kun jij een aardige positie in Google innemen en door de zoekvolumes hiervan te nemen, kun je berekenen hoeveel bezoekers jij hier ongeveer aan overhoudt. Let op: dit is altijd lager dan je denkt 😉

CTR (click-through-rate)

De volgende variable is de CTR ofwel de click-through-rate van je website. Dit is het percentage van bezoekers op je site die doorklikt naar de webshop of de landingspagina van het product die je promoot.

Stel je hebt 10.000 bezoekers en 1.000 mensen klikken door naar de webshop, dan is je CTR 10%.

Potentiële kopers

Met die 10.000 bezoekers en een CTR van 10% heb je dus 1.000 potentiële kopers. Dit zijn mensen die in potentie een product kunnen kopen bij de webshop waar jij ze naar toe hebt gestuurd.

Conversiepercentage

Die webshop of landingspagina waar jij de potentiële kopers naartoe hebt gestuurd, heeft een bepaald conversiepercentage. Hoeveel van hun bezoekers koopt uiteindelijk iets?

Het conversiepercentage is dus het percentage van mensen die uiteindelijk iets koopt ten opzichte van het totaal aantal bezoekers.

Een standaard conversiepercentage van webshops ligt rond de 5%.

Affiliate rekenmodel (c) Moosty
Affiliate rekenmodel (c) Moosty

Kopers

En daarmee heb je dus de hoeveelheid kopers te pakken. Van de 1.000 bezoekers die jij naar de webshop doorstuurt, koopt dus gemiddeld 5% iets.

5% van 1.000 bezoekers is 50 kopers.

Productprijs

Wat kost het product die gekocht kan worden gemiddeld?

Promoot jij een cursus van €997,- of een rugzak van €79,-?

Commissie-%

En dan het commissie percentage. Hoeveel procent commissie vang jij over het verkochte product? Let op dat je de prijs exclusief BTW pakt, want webshops betalen natuurlijk geen commissie over BTW.

En indien het een vast bedrag is, dan vul je bij de productprijs gewoon het vaste bedrag in en bij commissie 100%. Easy as that.

Commissie

Jaaa en dan uiteindelijk weet jij hoeveel jij potentieel kunt verdienen met de affiliate niche. Want met het aantal kopers, de gemiddelde productprijs en het commissie-percentage kun jij precies berekenen hoeveel je commissies per maand gaan zijn.

En in mijn rekenmodel ziet dit er als volgt uit:

Affiliate rekenmodel (c) Moosty
Affiliate rekenmodel (c) Moosty

Download het affiliate niche rekenmodel

Maak een GRATIS kopie:
Ga naar moosty.nl/rekenmodel
Klik vervolgens op Bestand > Kopie maken.

Wil je meer van dit soort handige tools?

Schrijf je hieronder in op mijn nieuwsbrief, want ik maak regelmatige verse, interessante tools, content & concepten om je affiliate business te vereenvoudigen.

Plaats een reactie